Wednesday, February 14, 2018
Eternitatea efemerului, insuportabila efemeritate a eternului…
Aşadar, doamnelor şi domnilor, nu poetul-nepereche, ci
poetul Dochia-Poveste! Între Dante, Tolstoi, Nietzsche, Villon, Novalis,
Baudelaire, Poe, Cioran (penultimul poet este dedicat lui Emil Cioran; asta ca
să amintim câteva referinţe pentru cei mai orbi decât Homer), Florin Dochia nu
cedează deloc în faţa nebunului gust, îmblânzeşte cu bici de cuvinte de lumină
răul şi întunericul, singurătatea care este un zeu atotputernic, rival al
Unicului (înţelegeţi paradoxul, că doar de aia e paradox!), propovăduind în
tăcerea şi arşiţa nopţilor:
„vei învăţa că singur eşti întreg,/ vei învăţa cum să te-m
parţi pe tine,/ cum să oferi şi altora destine,/ acelor ce tăcerea o-nţeleg. //
vei preţui de-acum tăcerea sfântă,/ vei asculta discursul îngerului mut,/
sfidând cuvintele de împrumut -/ false chemări nu te mai înspăimântă.” (p.100)
Morţii i se acordă un rol niţeluş mai simpatic:
„moartea nu umblă/ niciodată singură, se ştie,/ are
alaiuri,/ are cohorte,/ cete de servitori/ o însoţesc peste tot,/ tu însăţi,
femeie,/ cu dragostea ta nesfârşită,/ eşti în serviciul ei credincios,/ noapte
de noapte,/ în tăcere./ fiecare suspin al tău/ este hrană bogată/ pentru
ultimul suspin,/ încă un dar de preţ/ pe care mi-l face moartea,/ în tăcere.”
(pp.84-85)
Ca şi numărului pi, într-un poem antologic, cum multe sunt
în această carte care este, totuşi, a luminii, poemul „liber abaci”, care
începe la pagina 86 şi se termină la 90
aşa: „cifrele se iubesc nebuneşte/ la picioarele noastre./ de aici, vedem că
haosul/ e o frenetică mare de numere,/ în care tu naşti, femeie,/ un univers
derizoriu/ în fiecare zi.”
Deşi noaptea, la un moment dat, nu singură, pare să aibă
câştig de cauză: „noaptea nu are nimic absurd./ noaptea este o locuinţă
primitoare şi caldă,/ e locuinţa ta plină de aşteptări,/ în care o primeşti cu
solicitudine,/în timp ce luna răsare timid./ deschizi larg fereastra şi ea intră,/
în foşnetul unor aripi transparente,/ efemerizând totul în urma ei,/ eternizând
clipele pe care ţi le dăruieşte/ cu o totală lipsă de parcimonie./ aerul arde
în jurul ei şi tu te aprinzi/ de o sfântă tandreţe…” (p.92)
Da, la început a fost tandreţea, la urma urmelor, apostolul
religiei tandreţii pare să fie Florin Dochia, poemele sale chiar par a fi
cocori rotindu-se în jurul unui templu uitat şi el într-o fotografie: „e
linişte ca-ntr-o iubire uitată,/ sclipind în fotografia de/ deasupra şemineului
rece./ e linişte precum o blană de urs/ într-o cabană de munte pustie.// trupul
meu o ia înaintea corpului,/ la întâlnirea cu tine/ va trebui să fim împreună,/
legaţi cu aceeaşi cătuşă de mătase.// voi avea grijă să anulez/ eterna
reîntoarcere,/ ţi-am promis,/ e un circuit turistic ratat/ de prea multe ori.//
vreau să-ţi desenez conturul/ cu inima mea/ să afli şi tu că ascensiunea/
înseamnă să fii tot mai singur/ cu cât eşti mai sus,// iar Dumnezeu este
singurătatea pură.” (pp.94-95)
Îndrăgostit de „eşafod şi de calvar” ( după cum anunţă la
p.96, dar primul poem chiar se intitulează „eşafod”), poetul care se ascunde
sub numele de Florin Dochia se mai auto-denunţă (ca orice poet responsabil, să
ştie muzele ce le aşteaptă): „nu te teme, mâine voi inventa/ o nouă capcană”,
în care iubirea şi alţi demoni, eternitatea efemerului, insuportabila
efemeritate a eternului, frumuseţea, vor cânta povestea de a nu fi doar o
poveste ( a „produselor derivate”, axiologic diferite ontologic) în adevărul
infinit al pulberilor de stele…
Dar să mă întorc la poemul care chiar se numeşte „produse
derivate”!
Nu scriu „va urma”!
Subscribe to:
Posts (Atom)