Literatură sushi? Un Chef ar putea fi noul personaj al unui roman scris de Adrian Buzdugan! Un chef care ar găti critici literari! |
Trilogia
„Bastioanelor amărăciunii” (acesta era unul dintre titlurile manuscrisului care
s-a născut, în cele din urmă, ca „Freddie”) cuprinde, aşadar, „Capela
excomunicaţilor”, „Citadela de fier” şi „Freddie”. Oarecum, este vorba numai de
proză scurtă, „romanul” este doar un pretext experiment, un meta-roman… Proze
scurte, exerciţii de virtuozitate literară, nevrând să se mai creadă în acest
tip de virtuozitate, refuzându-se meşteşugul, exerciţii de morală metafizică,
omul Adrian Buzdugan nevrând să fie nici moralizator. Dar, făcându-se şi
critica criticii literare, ba chiar şi auto-critica, Adrian Buzdugan este cel
mai acid observator al fenomenului literar românesc, pardon, pandatkhan (ba
chiar şi universal, atât cât se poate), al maniei, suficienţei, imposturii scriitoriceşti
şi editoriale…
Tot
amuzându-se să scrie despre… nimicnicia vieţii literare în ansamblu (a vieţii
în general), scriitorul este şi el înghiţit de satiră, râsul transformându-se
în plâns, Adrian Buzdugan putând fi considerat un Eclesiast hipermodernist (al
literaturii), un alt fel de Cioran, ca să nu-i spun şi lui Noul (posibil)
Cioran („Freddie” începe cu un mic citat din Emil Cioran: „Nimic nu dovedeşte
că suntem mai mult decât nimic”), un Aristide Sterian (să nu-mi spuneţi că nu
ştiţi cine este, îl găsiţi sigur în „Freddie”, p.25, în textul „Ghostwriter”),
alias Mathias Pepenna, dar şi un alt fel de Titel Şocute, imaginar Sven
Sjöström, teribil Mossow, că doar copiii lui sunt, ai Comisarului literaturii
române contemporane, nu chiar de curând coborât din corcoduşul ontologiei
româneşti…
Înarmat
cu subtilităţile ştiinţelor sociale, satirizând nedreptăţile sistemului (de
pildă, într-o proză, aldanian, între a fi gunoier, profesor şi scriitor se
preferă prima şi, greu, a treia variantă, undeva ni se aduce aminte că o femeie
de serviciu de la o bancă are salariu mai mare decât un profesor; există
sugestia că politica ar fi putut fi o… artă, dar este jucată de impostori
groaznici, fără pic de talent), filosof al literaturii, filmolog neoficial, cu
har literar cât îi dă voie raţiunea, lehamitea şi visul, istoric al
zădărniciei, nepot bun al lui Urmuz şi fiu nerecunoscut al lui Ionesco (din flori
de mîş-mâşe!), posibil Anakin al literaturii S.F. de pe la noi (cunoscătorii
ştiu ce a ajuns!), Adrian Buzdugan este, în esenţă, un sceptic… minoic, un
pre-socratic al propriului socratism: gândirea lui, scăldată mitologic în
gândirea lumii, precum altădată Ahille în apele Styxului, este monstrul pe care
îl închide în cărţile-labirint! La urma urmelor, unde te poţi retrage? În ce
capelă, ce citadelă, care bastion? Cui să ceri ajutorul?
Acolo
cititorul se poate pierde sau nu! În finalul ultimului text din „Freddie”,
„Atingerea lui Midas”, unde goana după profit şi consumerismul ating proporţii…
cosmice, la propriu, se aruncă întrebarea:
„Cine
are nevoie de îngeri?” (p.148)
Cu siguranţă şi cititorii, dar şi scriitorii (inclusiv
filosofii, dacă îi considerăm şi pe ei scriitori), aceştia din urmă oarecum
personajele principale ale prozelor sale scurte sau nu, oricum hipnotizatoare,
deloc enervante, ci doar provocatoare. (...)
"Bastioanele
amărăciunii” apar în textul „Chera Ghelase”, unde, urmând tehnica tabloului
pierdut în alt tablou, şi acesta rătăcit într-o scrisoare, se poate citi, după
ce o oală de noapte cade în capul autorului, plină cu ceva… literatură lipsită
de calitate:
„Am
zdrobit oşti şi am răpus zeci de bărbaţi, am distrus cetăţi şi am inundat oraşe
cu spaimă. Şi toate acestea pentru ce? Pentru o bucată de metal sau de pământ,
pentru un zid ce nu va fi cu adevărat al său nicicând? Timpul, aurul, gloria,
amare ziduri, sumbre bastioane care nu străjuiesc, ci mai degrabă îngrădesc
viaţa, ea, care nu doreşte altceva decât să meargă înainte, să genereze şi să se
răspândească. Cu orice preţ! Oamenii înşişi nu sunt decât nişte bastioane ale
amărăciunii aflate în calea nimicului…” (pp.96-97)
„Freddie”,
o carte despre nimic!?
O
reţea de socializare din Norvegia, citată la pagina 21, dă un răspuns:
„Din
această lume vor rămâne doar unde, unde risipite-n infinit. Unde a ceea ce s-a
imaginat şi cântat, unde a ceea ce s-a dorit, gândit şi rostit, unde pe care
alte fiinţe nu le vor pătrunde sau le vor ignora. Unde ce se vor lovi, cel mai
probabil, de nimic.”
Literatura,
metafizica undelor tinzând către frumuseţea nimicului…
(Fragment dintr-o cronică mai amplă, care urmează să apară pe Boookhub.ro)
No comments:
Post a Comment