Ovidiu Vitan, Rău de
spaţiu; Omul fără nume, Ed. Pavcon, Bucureşti, 2017
Mai citeşte o dată! Şi încă o dată! Cititorule, te pierde,
te pierde, în abisul cărţilor, răpit de dansul de iele al cuvintelor-stele, în
abis, priveşte abisul cărţii până simţi abisul ei privindu-te, uitându-te în
propriile idei despre viaţă, univers, sens, hipnotizându-te, învârtindu-te,
priveşte în ochii polifemici ai stelelor…
Şi, din nou, mai citeşte, încă şi încă, priveşte în ochi „răul
de spaţiu”, de spaţiu clasic tipografic, editorial, livresc, te întreabă: cine
este căpitanul, tu sau scriitorul, cine este abisul, tu sau cititorul, ea sau
scriitorul, ea, cine este ea, „când te uiţi îndelung într-un abis, abisul se
uită şi el la tine când te uiţi îndelung într-un abis, abisul se uită şi el la
tine când te uiţi îndelung…”, hai, sparge oglinda destinului, soarta să nu se
mai reflecteze…
Encore, uită-te în ochii tăi, cititorule, în adâncul întunecat
al pupilei (locul neloc unde începe antimateria în om), citeşte acolo despre
numele omului fără nume, despre numele numelui omului fără nume, despre numele
numelui numelui omului fără nume, găseşte antidotul, găseşte binele de spaţiu
al cuvintelor, sensul cozii pisicii lui Schrödinger, vie şi moartă în acelaşi
timp, citeşte cartea necarte a lui Ovidiu Vitan, cu moarte pre moarte cercând o
revoluţie, evoluţie în acelaşi timp, rpima acrte cu două fiinţe, „rpima acrte”
este corect, nu modfcţ, lăsţ aş, şa, nu e geş’t, prima carte cu două titluri,
cu doi naşi, „doi”, „două” nu există, cuantic vorbind, literatura la scară
atomică trebuie să ia avânt, bine aţi venit într-un univers paralel, două,
trei, patru, la infinit, aproape, bine aţi venit într-o carte paralelă altei
cărţi, unde personajele trec într-una, două, trei, dintr-una, două, trei, la
infinit…
Scrie un prefaţator, real-ireal, Gheorghe Veonescu, care
apare şi ca postfaţator, parcă şi ca personaj, nimic nu este foarte sigur, seif, nici măcar tu, cititorule, care
crezi că vei fi în afara cărţii, în cartea lui Ovidiu Vitan, un nume de reţinut:
„…autorul a vrut şi el să renunţe la eterna cutie în care punem textul, să caute o cărare mai puţin umblată şi, cel mai probabil, să scrie o carte în care să primeze experienţa receptării, dacă nu chiar o carte care să nu poată fi povestită, în sensul că, desigur, ideile pot fi redate, acţiunea poate fi redată, dar s-ar pierde experienţa diferită a citirii. De altfel, unul dintre texte nu va putea fi publicat niciodată pe suport digital – lipsa experienţei fizice l-ar face inutil, vidat de rost, ar imploda ca o stea care şi-a epuizat combustibilul şi se prăbuşeşte în ea însăşi, rezultând o gaură neagră din care nu mai este nimic – nici măcar sensul. Astfel, explorarea expresivităţii tradiţional prea puţin exploatate a tiparului, a formatării textului, dar şi a străvechiului suport numit hârtie conferă o dimensiune suplimentară textului tipărit, lectura, tradiţional bidimensională, ajungând pe alocuri tridimensională!” (pp.6-7)
„…autorul a vrut şi el să renunţe la eterna cutie în care punem textul, să caute o cărare mai puţin umblată şi, cel mai probabil, să scrie o carte în care să primeze experienţa receptării, dacă nu chiar o carte care să nu poată fi povestită, în sensul că, desigur, ideile pot fi redate, acţiunea poate fi redată, dar s-ar pierde experienţa diferită a citirii. De altfel, unul dintre texte nu va putea fi publicat niciodată pe suport digital – lipsa experienţei fizice l-ar face inutil, vidat de rost, ar imploda ca o stea care şi-a epuizat combustibilul şi se prăbuşeşte în ea însăşi, rezultând o gaură neagră din care nu mai este nimic – nici măcar sensul. Astfel, explorarea expresivităţii tradiţional prea puţin exploatate a tiparului, a formatării textului, dar şi a străvechiului suport numit hârtie conferă o dimensiune suplimentară textului tipărit, lectura, tradiţional bidimensională, ajungând pe alocuri tridimensională!” (pp.6-7)
Cu invidie creatoare, mai că spui: dar parcă nu aduce nimic
nou, parcă sunt repovestite nişte clişee, cu lumi paralele, cu astronauţi,
scriitori; dar este cartea care urlă să fie povestită, fără a putea să o
povesteşti! Prin felul în care este aranjată, deranjată, dovedind de câteva ori
că Dumnezeu există şi nu există!
Da, există, de fapt, mai multe texte, unele te fac să crezi
că însăşi cartea se poate prăbuşi în ea însăşi, primul text, intitulat „Singurătatea
astronautului în tăriile galaxiei” este, de pildă, şi nu voi strica prea multe
alte surprize, alcătuit din cinci pagini… albe, ce mai, zici că este greşeală
tipografică, dar, într-un târziu, dacă ai ochi buni sau dacă îţi pui, între
timp, ochelarii, observi scris foarte mic, dar foarte mic (mă refer la font,
dimensiunea lui): „Oare unde mă aflu? De 40 de ani îmi caut printre stele
drumul către casă. Ajutor! Sunt aici!” (p.12)
Tu, cititorule, salvează-l! Poate şi frunzărind paginile,
după modelul unui joc din copilărie, când mâzgăleai, cu sens, opusul cotorului
cărţii: şi apoi, doar dacă frunzăreai, puteai să înţelegi mesajul, de cele mai
multe ori, gratuit! Doar aşa vei putea găsi un joc de… verzale! La un moment
dat, un personaj îţi va sugera să citeşti şi verso-ul paginii de la începutul
unui capitol/text: ridicând în faţa unei surse de lumină, vei înţelege că
există, totuşi… Un alt fel de carte!
„Cartea asta are două variante, care diferă, printre altele,
prin titlul acesta de pe pagina de gardă: unele se cheamă „Rău de spaţiu”,
altele „Omul fără nume”. Este aşa numita colapsare a funcţiei de undă:
neobservate, variantele coexistă simultan, dar când cineva face o observaţie,
numai o singură posibilitate se produce.” (p.33)
Alte aproape cinci pagini conţin, încercând să redea o
anumită grea trecere a relativului timp, doar câteva litere: „, r, e, c, g, r,
o, a”; aproximativ şase pagini şi ceva prezintă doar întunericul spaţiului, cu
câteva stele şi… un beep, pe care nu l-am văzut decât la a „n”-a răsfoire, în
timp ce-i prezentam fetei de zece ani trucurile din carte… Şi, cum v-am spus,
sunt şi alte şi alte surprize, mai ales când literele încep să dispară din
cuvinte,apoi cuvintele din fraze, apoi personajele din carte ş.a.m.d.
Încărcătura epistemologică în sens larg, în sens filosofic,
mai pe înţelesul unora, este şi ea, existenţialist sau nu (undeva notasem că
este un Camil Petrescu de secol XXI, deşi, după întreaga lectură, renunţ la
titulatură), prezentă:
„(După atâta timp, am început să cred că, în cosmos, de
fapt, nu ajungi niciodată nicăieri. Oriunde ai fi, mai ai de mers infinit. Ce
rost are să ajungi într-un loc, dacă te aşteaptă încă un miliard de alte
locuri? Orice realizare devine superfluă, orice succes, un eşec sau, cel mult,
o victorie plictisitoare. Şi atunci, de ce să mai străbaţi drumul, care, iată,
îţi ia toată viaţa? Nu mai bine făceam altceva în viaţă?)” (p.39)
În postfaţa (falsă?), intitulată „Păi au personajele
literare WhatsApp?”, se scrie ceva despre „apartheidul ontologic”, „despre
ideea vană că simpla citire a unei opere literare nu îţi exclude automat
condiţia de, pasămite, personaj literar”, undeva, unde, dacă nu eşti atent, nu
ajungi, (re)apare Mircea Eliade, biosoftware „pentru realitate virtuală
augmentată care oferă utilizatorului iluzia vieţii pe o planetă fictivă numită
Pământ”, avem patru texte „Cutremurare”, mai degrabă spus cutremurătoare,
scrise cam aşa, pardon, intitulate aşa: „Cutremurare”, „Cu tremurare”, „Cu
tremur are” şi „Cutre mur a re”, oarecum pe principiul veşnicei repetiţii din „Ziua
cârtiţei”, care preced de fapt, „Rău de spaţiu”, unde apare cu adevărat acel
astronaut, cosmonaut, la un moment dat ni se demonstrează existenţa ontologică
a deja-ului care poate fi de multe feluri, precum vu, fu, lu… În alt text deja,
iar, eşti într-un film cu… subtitrare, asaltat de zombi, astronautul, de fapt,
este pe o astrogaleră de sclavi, Tarantino ar citi încântat scenele de tortură
din „**” … ăăă, nu găsesc pe tastatură semnul, „=”, dar cu liniuţele mai
alungite… „/”, nu slash vreau, bine, folosesc „I”, apoi „O.” şi căciuliţele de
la î sau Â, iată cum toate „aceste semne” devin personaje de text meta-literar,
dar să mă întorc, cât mai am timp, până să ajung la textele, doar atât?, „Teoria
relativităţii”, „Dumnezeu”, la astronautul care meditează:
„Zburasem ani-lumină ca să pătrund în sufletul meu în
ani-întuneric. Avusesem secretul tot timpul la mine şi călătorisem în spaţiu ca
să-l găsesc. Dar dacă nu aş fi zburat în cer, nu aş fi putut coborî nici în
sufletul meu. Ca să vezi în suflet, trebuie să te înalţi la cer.” (p.78)
„…aş fi vrut să rămân aici, la puţurile spaţiale lăsate de
vreun zeu otiosus, uituc sau doar
sadic, pentru a deveni eu însumi un zeu şi a mă dedica studiului universului,
unde aveam de văzut lucruri extraordinare, la care nici măcar nu mă puteam
gândi, pentru a le înmagazina şi apoi a le trimite cu o suflare unor scriitori
de pe Pământ, pentru a îmbogăţi culegerea de povestiri ştiinţifico-fantastice
şi nu numai a universului. Poate, cine ştie, aveam să împing cititorii să uite
de lumea lor cenuşie şi să se lase pradă răului de spaţiu… (n.a.g.s.: răului de
spaţiu scris cu nişte litere boldate, cu interiorul alb) În plus, aveam aici
(unde ajunsese cu galera spaţială, nota tot a.g.s.) toate răspunsurile din
lume, aveam şi întrebări noi, aveam lucruri care m-ar fi ţinut interesat o
veşnicie. Şi poate chiar aduceam mai aproape un alt puţ spaţial şi le puneam
faţă în faţă şi, multiplicat infinit între oglinzi cosmice paralele, aveam să
trăiesc veşnic!
Ar fi însemnat, însă, încă o minciună, care, cu vremea, avea
să se transforme, la rândul ei, într-o altă fiară, care să mă chinuiască şi
să-mi piardă minţile şi sufletul. (…) Am pus pe hârtie toată povestea mea,
căreia i-am dat titlul cărţii văzute mai devreme prin lentila cosmică, «Rău de
spaţiu», şi am tipărit-o; volumul l-am expus într-o vitrină ermetică, singurul
obiect dintr-un tronson al navei pe care l-am detaşat…” (pp.79-80)
Este o fiară ciudată pe care o veţi descoperi, desigur, dar
cred că adevărata fiară a lui Ovidiu Vitan este chiar Cartea cea cu două
capete, care apare şi în cele patru cutremurări şi prin alte locuri, Cartea-Fiară,
alunecare către alte lumi…. „Tentativa înţelegere concepte cauzat blocare
circuite logice, care cauzat malfuncţionare, eroare 4343, buclă dinamică
continuă” (p.122), da, criticul dă eroare, da, cartea ar fi putut fi scrisă de
o femeie tânără frumoasă, cum apare destule prin ea, s-arfi îndrăgostiti
iremediabil de ea, ea, energie rămasă, o,01 %, „simulantul Ontologic Umanoid se
va închide” în 10, 9, 8…
Lansare reuşită!
Lectura cărţii a coincis, oarecum, cu momentele
premergătoare şi cele reale ale lansării rachetei Falcon Heavy, un fel de „Millenium
Falcon”, păstrând proporţiile şi caracteristicile, dar poate botezat aşa în…
memoria navetei din Starwars”: personajul, de fapt unul dintre ele, aşa, mai
principal un pic, seamănă cu Star Man-ul care a plecat cu maşina lui Musk spre…
viitoruri! Sic!
Reboot…
Mai citeşte o dată! Când te uiţi îndelung într-un abis…
Pastişă, parodie, ironie, ludic, umor (auziţi, România în
finala C.M. de fotbal, jucând cu Brazilia, tocmai când vine sfârşitul lumii!) dar
nu numai atât: Ovidiu Vitan e însărcinat cu literatura care ar putea fi, de
acum, de tip Star man, nu numai fără nume! Răul de spaţiu este inevitabil!
Lectură obligatorie! Măcar pe orice expediţie către Marte…